Tüketim Kooperatifleri

İnsanların yaşam standardına olumlu manada hizmet etmeyi amaçlayan kurumlar var. Bunlardan biri de kooperatiflerdir. Kooperatifler, kâr gayesi gütmemesi ve ortaklara hizmeti ön planda tutması gereken kuruluşlardır.

Tüketim kooperatifleri, benzer tüketim ihtiyaç ve ilkeleri olan bir grup insanın bir araya gelerek, doğrudan üreticiden alım yapması ve sonra ürünü ortaklarına dağıtması ilkesine dayanıyor. Bu amaçla kurulmuş kooperatiflere tüketim kooperatifleri adı veriliyor.

İlk tüketim kooperatifi, 21 Aralık 1844 de İngiltere’de kurulmuş ve buradan dünya ya yayılmış. Ülkemizde yakın bir zamana kadar rağbet görmüş ancak sonra gerekli önem gösterilmeyince eski ilgiyi kaybetmiş. Buna rağmen hala başarıyla  yaşamlarını sürdüren kooperatifler de yok değil.

Kooperatif kurmak için en az 7 ortak gerekiyor. Minimum ortaklık payı ise 100 TL. Ortaklar, gönüllülük esasına göre kooperatifte çeşitli görevler üstleniyorlar. Bu dışarıdan personel istihdamına engel değil. Ancak şirketten farkı burada da ortaya çıkıyor. Temel sorumluluk alanlarında üyelerin görev almaları gerekiyor.

Bugün ekonomik koşullar ve piyasa gerçekleri tüketim kooperatiflerini cazip hale getiriyor.  Hayat pahalılığının ve zorluklarının etkilerini önemli ölçüde azaltabilecek unsurlardan biri. Ailelerin kabaran geçim maliyetlerini ciddi oranda aşağıya çekebilir.

Kooperatiflerin bu manada önemli üstünlükleri var.  Kooperatifler, ürünleri perakende satış fiyatından çok daha düşük fiyatlara sunabilirler.

Kooperatifler, üreticiden veya toptancıdan doğrudan doğruya mal almak suretiyle bazı piyasa kademelerinin ve perakendecilerin aracılığını kaldırmaktadır.

Kısaca perakende ticaretteki satıcı rantlarını ortadan kaldırıyor.

Gerçekten günümüzde üretici fiyatıyla satıcı (perakende) arasında yani üretici- market fiyat farkları olağanüstü büyümüştür. Ürüne göre yüzde 500 leri bulabilen farklar oluşmaktadır. İçinde bulunduğumuz dönemde kur yükselişlerinin fiyat farkını daha da açacağı söylenebilir.

Günümüzde buna sağlıklı ve temiz gıdaların temin ve sunumu da girmiş durumda. Kooperatifler, daha sağlıklı üretim yapan kendi koşullarını karşılayan üreticilerle anlaşarak sağlıklı ürünleri üyelerine sunabilirler…

Kooperatifler, en nihayetinde şirket değil. Büyüyebilirler ancak büyümelerinde fiziki sınırlar var. Yine de belirli kurumlar ve topluluklarda, kooperatifler üyelerinin menfaatleri için yararlı bir model olarak üzerinde düşünülebilir

# DİĞER MAKALELERİ

Yazar Durmuş Yener Özel - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Tanış Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Tanış Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz


Anket Günün MVP'si kim olur ?