Ramazan ayında beslenme nasıl olmalı?

Yaz aylarına denk gelen ramazan ayında bilindiği gibi gündüz yaklaşık 18 saate yakın oruç tutulmaktadır. Bu uzun açlıkla birlikte bireyler kilo vereceğini düşünseler bile maalesef birçok kişi aksine bu dönemde kilo almaktadır. Neden mi? Çünkü kişiler uzun süre açlık sonucunda iftarda çok fazla besine yönelmektedirler. Bu besinler ise özellikle yüksek kalorili yiyecekleredir. 

Bu dönemde bireylerde çok fazla tatlı tüketimi görülmektedir. Yine aynı şekilde sahurda ise gündüz acıkmamak adına çok fazla karbonhidrat ve şeker içeren besinler tercih etmektedirler. Bu besinler uzun süre tokluk sağlamamakla birlikte kişilerde kan şekerini aşırı yükseltip bir anda düşürdüğü için gün içerisinde halsizlik, yorgunluk ve baş ağrısına yol açmaktadırlar.

Şerbetli tatlılar ise aşırı kan şekerini yükselttiği için yorgunluk ve halsizlik meydana getirmektedir. Bu tür tatlılardan olabildiğince uzak durmalısınız. Yanlış beslenme alışkanlıklarıyla kan değerleri kötü seyrettiği gibi gün içerisindeki performanslarda da düşüşler görülmektedir. Peki, neler mi yapmalıyız? Öncelikle iftarda çok açlık hissetsek de bir anda aşırı yemekten kaçınmalıyız. Bunun için önce bir kâse çorba, biraz su, 1 – 2 dilim ekmek ve 1 – 2 hurma ile birlikte orucumuzu açmalı ve yaklaşık bir yarım saat mola vermeliyiz. Bu durum beynimize tokluk sinyali gönderdiği için sonrasında çok fazla yemek yememize engel olacaktır. Ayrıca boş olan mideyi de rahatsız etmemek için yavaş yavaş beslenmenin açılması çok önemlidir. Bu nedenle bir anda aşırı su tüketiminden de kaçınmalısınız.

İftarda orucu açarken bir anda aşırı su tüketimi mide ağrısına, kramplara, terlemeye ve kusma hissine neden olabilmektedir. 3 litreye yakın içilecek suyu iftar ve sahur arası bölerek tüketmenizde fayda vardır. İftar da açılışı yapıp yarım saat bekledikten sonra karbonhidrat, protein ve yağ miktarı dengeli bir öğün tüketmelisiniz. Böylece kan şekeri dengeli yükseleceği için iftar sonrası hazımsızlık, yorgunluk ve halsizlik çekmezsiniz. Yoğurdunuz, tam buğday ekmeğiniz, salatanız mutlaka öğünlerinizde olmalıdır. 

Sahurla iftar arası mutlaka ara öğün olmalı. Burada meyve, süt tercih edebilirsiniz. Ara öğün gün içerisinde kendinizi daha tok hissetmenize yardımcı olacaktır. Sahurda ise tok tutacak yumurta, peynir gibi besinlere yer verebilirsiniz. Poğaça, kete tarzı karbonhidratı yüksek besinler yağa çevrileceğinden bu dönem kilo almanıza neden olacaktır. Bu öğünde peynir ve tam buğday ekmeği ile yağsız tost yapıp yanına mevsim yeşillikleri, yumurta ve yoğurt tüketebilirsiniz.

Gündüz çok susuz kalacağınız için içmeniz gereken suyu iftar ve sahur arasında eşit miktarda bölerek tüketmelisiniz. Yine bu dönemde tok tutması için belirli miktarlarda fındık, badem, ceviz ve avokado tüketebilirsiniz. Vitamin – mineral kaybı için taze meyve tüketimine ve tam buğday ekmek tüketimine de önem vermelisiniz. Tabi ki her şeyin fazlası yağa çevrildiği için tükettiğiniz miktarlar çok önemlidir. Bir kronik rahatsızlığınız varsa ve tabi ki boy ve kilonuza göre önerilen besinler ve miktarları değişiklik gösterecektir.

Hastalık durumuna göre oruç tutup tutamayacağınızı da doktorunuzla mutlaka görüşmelisiniz. Kronik hastalığı olan bireylerin uzun süre aç kalması risk oluşturmaktadır. Bu öneriler sağlıklı, herhangi bir hastalığı olmayan bireyler içindir. Ayrıca şunu da belirtmeliyim ki beslenme düzenlemesi de kişiye özgüdür. Bir doktora ve diyetisyene danışmanızda fayda var. Herkese hayırlı ramazanlar : )

05383961313

gulberkkutahya@gmail.com        www.gulberkkutahya.com        gulberkkutahya / instagram

Kızılırmak Mahallesi Dumlupınar Bulvarı Next Level 3/A Kat:16 No:81 Söğütözü / Çankaya / ANKARA

# DİĞER MAKALELERİ

Yazar Dyt. Gülberk Kütahya - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Tanış Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Tanış Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz


Anket Günün MVP'si kim olur ?